Browsing by Author "Palacio Piedrahita, Juan Carlos"
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Item Elaboración de una bebida energizante a partir de borojó (Borojo apatinoi Cuatrec.)(Corporación Universitaria Lasallista, 2012) Hincapié Llanos, Gustavo Adolfo; Palacio Piedrahita, Juan Carlos; Páez Sierra, Sergio; Restrepo Flórez, Claudia Estela; Vélez Acosta, Lina MaríaIntroduction. Borojo is a tropical fruit mainly cultivated in the Colombian Pacific, and countless benefits for the human health are attributed to it. At current times, several studies to obtain further information about this fruit, and to exploit its agricultural and industrial uses, are being made. Objective. To develop an energizing beverage from borojo, in a powdered presentation and with strawberry flavor. Materials and methods. Chemical and microbiological analyzes were performed to the fresh pulp and to powdered borojo. The pre-mixtures were formulated, varying the powdered borojo percentages. The acceptance of the formulas was evaluated by the use of a flavor profile with a panel of experts, according to ICONTEC regulations, to choose the final formulation. Samples of the beverage were packed in BOPP MET/PA/LDPE, BOPP/Pigmented and BOPP/BOPP MET, laminated packaging options with a barrier against vapor. At a zero time period, aqueous activity measurements (aw), % of humidity and the sensory analysis at 60 and 120 days were performed to each sample, in order to establish its stability. Results. The pre-mixture chosen contains 21.7% of powdered borojo. The most stable packaging according to the physical-chemical and sensory parameters was BOPP MET/PA/LDPE, because it preserved its characteristics after 60 days.Item Plan de trazabilidad para el control de variables de calidad durante el beneficio de cafés especiales en la finca Los Alpes vereda Farallones del municipio de Ciudad Bolívar -Antioquia(Corporación Universitaria Lasallista, 2019) León Leal, Andrés Mauricio; Palacio Piedrahita, Juan CarlosLos cafés especiales, constituyen el 30% de la producción mundial de café, y en Colombia el crecimiento ha pasado de un 5% en el 2010 a un 10% en la actualidad. Los consumidores cada vez tienen mayor criterio a la hora de elegir una taza y el incremento en el consumo llega a los 2 kg per cápita anuales, a pesar de seguir siendo muy bajo comparado con el mercado escandinavo y, concretamente, con Finlandia en donde el consumo per cápita es de más de 15 kg por año, es un indicador que marca tendencia en alza, y que nos permite augurar un futuro más esperanzador en lo que se refiere a la producción de café para Colombia. En éste último el consumo ha tenido un aumento creciente de más o menos un punto porcentual en los últimos 5 años. (Restrepo, 2013) El mercado de los cafés especiales enmarca una alternativa que desde cualquier punto de vista que se aborde, debe ser mirada con beneplácito, tanto para el caficultor como para el exportador o comercializador y en gran medida para el consumidor, al tener una posibilidad de acceder a una bebida llena de atributos que lo hacen ser diferenciado de los cafés comerciales o comúnmente llamados commodity y por el cual el cliente está dispuesto a pagar un mayor precio. El presente estudio pretende brindar al caficultor una guía para obtener procedimientos durante el beneficio, que sean traceables y replicables en el tiempo y que de esta forma pueda obtener una taza consistente y reproducible en cuanto a su perfil, que en definitiva es lo que el mercado busca y lo que puede llegar a significar producir café con diferencial por cuya calidad, el mercado esté dispuesto a pagar más. La metodología empleada, involucra dos tipos de fermentación, en seco y en húmedo (aerobia y anaerobia respectivamente). En cada una de ellas, se realiza un control de las variables relevantes para el beneficio: pH, temperatura y tiempo. La variable a considerar durante la recolección, los °Brix son constantes para los dos tipos de proceso a tener en cuenta en el presente estudio. A su vez, se propuso como metodología para el análisis, la obtención de tres (3) mediciones de cada una de las variedades (Caturra y Castillo Rosario), a las cuales se les aplicó los métodos de beneficio en húmedo y en seco. De igual forma se procedió a obtener el mismo número de muestras para la cosecha menor o traviesa y para la cosecha principal. Los resultados obtenidos se abordaron a través del análisis estadístico dividido en tres etapas. En la primera, mediante pruebas t-student se evaluó si las variables asociadas al proceso de beneficio cambiaban entre los dos tipos de cosecha (Traviesa y Principal) en cada una de las variedades. En segundo lugar, a través de análisis de componentes principales (PCA). Finalmente, para cada proceso de beneficio, se realizó un análisis de regresión lineal múltiple para determinar cuáles de las variables del proceso se relacionaban significativamente con la calificación de la taza, dada por un panel sensorial. Todas las inferencias fueron realizadas a un nivel de significancia (α) 0.05 usando el software R 3.5.0. Con base en el análisis de los resultados se logró establecer que a través de la aplicación de la herramienta t- student se pudo observar que existen variaciones significativas entre los datos obtenidos para las variables °Brix, humedad relativa y pH tanto entre una cosecha y otra como para una variedad y otra, constituyéndose este elemento en un factor fundamental para determinar aspectos relevantes a tener en cuenta al momento de generar procesos que permitan acceder a tazas replicables y con perfil reproducible en el tiempo.Item Priority technologies and innovations in the fishing agribusiness by the year 2032. Foresight study through the Delphi method(Corporación Universitaria Lasallista, 2017) Montes Hincapié, Juan Manuel; Vargas Martínez, Elva Esther; Hoyos Concha, José Luis; Palacio Piedrahita, Juan Carlos; Acevedo Rincón, Juan Francisco; Rojas Fernández, Gloria Liliana; Zartha Sossa, Jhon WilderIntroduction. This paper is presented in the framework of the project “Alternatives for the use of by-products derived from fishing agribusiness”, Universidad del Cauca, through the research group: Harvesting of Byproducts and Agro-industrial Residues, ASUBAGROIN, which aims at the development and implementation of technologies and innovations for the use of by-products generated by the fishery activity, in order to improve research and innovation capacities in that specific subsector. Objective. The purpose of this paper is to prioritize innovations in fish by-products by consulting experts to identify innovation, technology and knowledge management activities for the institutions involved in the sector. Materials and methods. The methodology consisted in the application of the Delphi method through a structured and anonymous survey with national and international experts on topics related to the fish farming industry, using a questionnaire of 143 items divided in five groups, in order to choose priority Articulo original / Original article / Artigo original DOI: 10.22507/rli.v14n2a10 topics. Results. The questionnaires were filled out by 37 experts from Colombia, Brazil, the United States, Mexico and Uruguay; a total of 54 priority themes were obtained, corresponding to 38% of the topics presented. Among the topics of greatest consensus and mode are the formulation of concentrated foods, partial substitution of fishmeal, extrusion of concentrated foods, Omega-3 rich oil, probiotics, bioaccumulation, microalgae of fish processing wastewater, technological appropriation, technological evaluation, measurement of intellectual capital, innovation processes, and technological strategies. Conclusions. One of the main contributions of the study is the benefit for current players in the fish innovation system and new ones, such as technology development centers and new ventures, since they will have a route map of innovations on which to focus their investments and project initiatives.Item Propuesta de modelo de gestión de innovación para una empresa de ventas al consumidor final(Corporación Universitaria Lasallista, 2018) Franco Castro, Alejandro; Zartha Sossa, Jhon Wilder; Solleiro, José Luis; Montes, Juan Manuel; Vargas Martínez, Elva Esther; Palacio Piedrahita, Juan Carlos; Hoyos Concha, José LuisIn the article proposes a conceptual model for the management of innovation in a sales company to the final consumer, the objective of de paper is to identify patterns or consensus that allow to determine which is the appropriate model of management for innovation in a sales company to the final consumer, a model that strengthens innovation processes, which allows companies to improve their competitive position and raise its innovation performance, for that effect, an analysis of specialized literature was made through search equations in the database Scopus regarding management innovation models, throwing a total of 41 key variables. Later, three surveys were generated with closed questions in scale Likert which were applied to experts in innovation in sales companies to the final consumer in order to prioritize the variables of the Model, locate them within the concept of inputs, process transformation and outputs, and prioritize the prototypes of proposed innovation management models, according to the analysis of the information, 26 critical variables of the model were found and defined for this type of companies. Amongst the most important are: co-working, digital capacity with a focus on consumers, open innovation, customer and consumer information analysis, consumer-focused technology trends and long-term innovation vision. a total of 41 variables related to an innovation management model were found, of which the 26 variables were prioritized by the actors as highly important in the model suggested for a sales companies to the final consumer, in addition, the guidelines and methodology applied in the work done, allow to have greater clarity about the future proposal of designs of specific models