Browsing by Author "Posada Bernal, Rodrigo"
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Item Cristóbal Colón. Aproximación histórica al hombre(Corporación Universitaria Lasallista, 2006) Posada Bernal, RodrigoWriting about the reality of a man who carved history in two is not a simple task. We find in Christopher Columbus a spirit never that never surrendered to simplicity. His soul is simple, but complex, and combines the taste for power and the non-passive acceptation of uncertainty. In the facts registered by historians, it is easy to identify the audacity of the Admiral, in which the border between the genius of the role and the anguish of the man can be identified. His history is slippery and seems not to find itself in many life topics, condition that makes it attractive and full of doubts, mysteries, wealth and intrigue.Item Desarrollo y transversalidad(2012-03-22) Tobón López, Luis David; Alvarado Sánchez, Jairo Augusto; Ortíz Escobar, Claudia Patricia; Buriticá Londoño, Ingrid; Restrepo Botero, Juan Carlos; Molina González, David Andrés; Posada Bernal, Rodrigo; Álvarez Hincapié, Carlos Federico; Borda Yepes, Víctor Hugo; Bedoya Mejía, Oswaldo; Rosero Noguera, Ricardo; Posada, Sandra L.; Cano Díaz, Victoria Eugenia; Roldán Aristizábal, Luz Marina; Ochoa Velásquez, Rafael; Gutiérrez Ramírez, Luz Adriana; Londoño Londoño, Julián Alberto; Millán Cardona, Leonidas de Jesús; Ciro Velásquez, Héctor José; Gil Garzón, Maritza Andrea; Rojano, Benjamín Alberto; Guerrero Eraso, Carlos Arturo; Restrepo Duque, Ana María; Cortés Rodríguez, Misael; Gómez Montoya, Rodrigo Andrés; Barrera Rendón, SantiagoItem Disertaciones administrativas y agropecuarias: gestión y competitividad(2012-06-13) Mora Rendón, Sol Bibiana; Atehortúa Granados, John Alexander; Mosquera Ibargüen, Yesid; Álvarez Hincapié, Carlos Federico; Jaramillo Zapata, Margarita María; Posada Bernal, Rodrigo; Burgos Jaramillo, Carlos Mario; Vásquez Mejía, Sandra Milena; Buelvas Salgado, Gustavo Andrés; Marrugo Escobar, Gloria PatriciaItem El uso de herramientas cuantitativas en actividades de producción en el sector agropecuario(Corporación Universitaria Lasallista, 2012-08-21) Posada Bernal, RodrigoChoice making in agricultural and livestock sectors is a process that starts with the identification of the problem and finishes when an adequate alternative is established. For that purpose, several qualitative and quantitative tools are available, and they allow a rational election. The case of Fertilizer S.A. is presented as an example. It is a company devoted to produce liquid fertilizer fort plants. A quantitative model for taking decisions is applied, evidencing the possibility of optimizing the scarce resources that participate in any production process, especially in those of the agricultural and livestock sectors, in which inputs are expensive and profitability rates are narrow.Item La investigación en administración en Colombia(Corporación Universitaria Lasallista, 2012-03-29) Posada Bernal, RodrigoResumen Introducción. Recientemente se ha finalizado una in -vestigación auspiciada por la Asociación Colombiana de Facultades de Administración, y realizada por un grupo interdisciplinario de investigadores de diferen-tes universidades del país, titulada “La Investigación en Administración en Colombia. Condiciones para la generación, conocimiento, investigadores, institucio-nalización y producción científica”, la cual ha logrado impactar a los diferentes gremios investigadores en el saber específico de la administración. Los resultados de esta investigación no se pueden interpretar como un compendio epistemológico de las ciencias sociales ni específicamente de la práctica de la administración; su importancia se centra en varios aspectos que emanan desde la tipificación del investigador en estos saberes, hasta el cuestionamiento de la existencia de un estatuto científico de la administración. Un proceso investigati -vo exige la concurrencia de dos sujetos para poder ge-nerar conocimiento: un sujeto que adquiere el carácter de objeto, el cual es susceptible de estudiarse, y otro sujeto que tiene la intención y la capacidad de de es -tudiar al objeto, con un cúmulo enorme de realidades, imaginarios e imprecisiones, que es quien le imprime a la investigación la dinámica personal. Estos dos sujetos actúan en el marco de un ambiente, de un entorno que dinamiza o retrasa su intencionalidad, y más aún, que desvirtúa o valida cualquier intento de investigación.Objetivo. Caracterizar el estado actual de la investigación en las facul-tades de administración de Colombia. Material y método. La propues-ta se abordó desde dos perspectivas: la primera de ellas se centró en lo comprensivo del problema, en donde se trató de dar respuesta a un pri -mer cuestionamiento relacionado con el pensamiento y las motivacio-nes para la acción investigativa de los investigadores; y la segunda giró alrededor de lo descriptivo de la situación estudiada, donde se preten -dió dar respuesta a interrogantes como ¿Cuáles son las concepciones epistemológicas, ontológicas, praxeológicas, éticas y metodológicas de los investigadores vinculados a las facultades de administración? ¿Cómo se determina el desarrollo de políticas y el estado de la infraestructura científico-tecnológica para la investigación, con que cuentan las facul -tades de administración del país? ¿Cuáles son las tendencias metodoló -gicas en las investigaciones realizadas en las facultades de administra -ción? ¿Cómo se caracterizan las áreas de interés de investigación en las facultades de administración? Y ¿cuál es la producción académica fruto de los procesos investigativos?. Resultados. La investigación permitió caracterizar diferentes tópicos que intervienen en los procesos de gene -ración del conocimiento en las facultades de Administración, lo cual posibilitó las siguientes caracterizaciones de este proceso: La existencia de una alta dependencia de la generación del conocimiento de aspectos derivados de problemas sociales y del desarrollo económico del país. Además, se pudo concluir que la generación de conocimiento en admi -nistración, como en cualquier disciplina del saber humano, se basa en investigaciones estructuradas en aspectos epistemológicos, ontológicos, praxeológicos, metodológicos, éticos y axiológicos, y en la legitimidad científica y social; adicionalmente, se pudo hacer una caracterización de los investigadores, basada en sus particularidades y en el ambiente donde desarrollan su actividad; finalmente, entre los resultados más relevantes se destacaron los que evidenciaron los fines formativos, los que dan respuesta a la realidad social nacional y los que presentan so -lución a problemas organizacionales o empresariales de las regiones. Conclusión. Se espera que los resultados obtenidos de la investigación sean útiles para las facultades de administración por cuanto se cuenta con información para tomar decisiones en relación con las temáticas de investigación; para los investigadores y académicos, pues cuentan con resultados que les permitirán conocer la realidad actual de su quehacer y les facilitarán reorientar su actividad investigativa; y para las entidades de política (MEN, ICFES, COLCIENCIAS) pues cuentan con una descripción de la realidad nacional en este campo disciplinar.Item La percepción como condicionante del comportamiento del consumidor frente a las ofertas de educación superior en el sector agropecuario(Corporación Universitaria Lasallista, 2011-05-20) Posada Bernal, RodrigoIntroduction: Individuality is regarded in all of the marketing strategies, in order to achieve the objectives. The perception of this individuality is a key factor to characterize the consumption attitudes people have. Classifying this perception allows marketing specialists to have judgment elements to implement, with some accuracy, marketing actions. Electing an undergraduate program, specifically in the agropecuary sector, implies, of course, a perception, and it is necessary to identify how it is structured in order to influence it. Objective: To identify the most important factors that influence the perceptions individuals have about the higher education options in the agropecuary sector. Material and method: The article was based on the use of a structured survey, aiming to identify the reasons why the perception can be modified or strengthened among students. This survey was useful to get information about the social and economic characteristics of the sample population, and also about their attitudes and motivations. The survey was applied in 2009 to high school students from the Abrurrá Valley’s Metropolitan Area, classified under social and economic levels and under influence zones terms. Results: Among the most meaningful results the following ones can be remarked: The trend to study Veterinary Medicine, among all students, with a 35% acceptance grade; The perception they have of the social acknowledgement provided by the fact of studying in a prestigious institution; From a total number of 588 students who chose agropecuary studies, 50% considers this issue as relevant; Also the economic safety given by the graduate programs chosen and the possibility to get a job with a relative ease, define among the target group an argument from which they can make their choice concerning education. The perception of the institution’s academic quality and its academic standards were considered as very valuable elements; 68.9% of the people surveyed said that they wanted to study in an institution with very demanding academic standards and 55.6% highly appreciate academic demand as an element to guarantee the quality of the programs offered; Finally, the personal skills to study the undergraduate program chosen, with a 90,6% of acceptance, and the participation of the whole family in the decision made, with a 9.3%, appeared as elements that are becoming more important in the perception process. Conclusion: The role played by perception among high school students when they choose their undergraduate programs can not be denied. Therefore, higher education institutions must identify in which of the stages of the perception process they have to intervene in order to create effective marketing strategies and obtain favorable changes in the decisions of their potential students, according to their internal policies.